Czym są social media?

W ostatnich latach, wiele słyszymy o tak zwanych kanałach social media i jak bardzo duże znaczenie mają one dla promowania prezencji w internecie. Jednakże, jako doświadczeni specjaliści bardzo często mamy przyjemność podejmować współpracę z Klientami, którzy niekoniecznie wiedzą, co kryje się pod tym zwrotem i jak wykorzystać to narzędzie. W niniejszym artykule postaramy się nie tylko wyjaśnić to pojęcie, ale również przybliżyć z czego i kiedy korzystać.

Przechodząc do sedna, kanały social media w uproszczonym tłumaczeniu na język polski, są to portale internetowe, których celem jest skupienie w swoim obrębie dużej liczby użytkowników, i które ułatwiają im nawiązanie i utrzymanie wzajemnych relacji społecznych.

Warto pamiętać, że portale social media są jedynie uzupełnieniem, które pozwala na kierowanie zaangażowanej społeczności na witrynę internetową, której jesteśmy właścicielem.

 

Jak dbać o kanał social media?

Wśród wielu możliwości dostępnych w sieci nasi Klienci zastanawiają się często z ilu powinni korzystać kanałów social media. Często zadają pytanie, czy korzystanie ze wszystkich dostępnych opcji zwiększy zasięg reklamy. Odpowiedzi na te pytania często uzależnione są nie tylko od branży Klienta, ale również jego zaangażowania.

Kluczową kwestią jest przede wszystkim ciągłość nadzorowania kanałów social media. Oznacza to częste wrzucanie nowych materiałów, interesujących postów i artykułów lub zdjęć.

Według statystyk, nowości powinny być zamieszczane średnio dwa razy w tygodniu. Dzięki temu, statystyki nowych subskrypcji i polubień będą stale wzrastać. Nie jest niczym dziwnym, że porzucamy subskrypcje kanałów internetowych, na których dzieje się za mało (tracimy zainteresowanie) bądź za dużo (denerwują nas codzienne powiadomienia).

Oprócz zamieszczania nowych postów, warto jest również zwrócić uwagę na odbiorców naszych treści. Odpowiadanie na komentarze i angażowanie społeczności pozwala umocnić relację co przedkłada się jednocześnie na wzrost liczby Klientów.

Z uwagi na to, jak wiele zaangażowania wymaga nadzorowanie i troszczenie się o social media, często warto jest oddelegować do tego pracownika lub jeżeli nie mamy takiej możliwości, skupić się na jednym wybranym kanale promocyjnym. Kanał social media bez aktualizacji w długim odcinku czasu wysyła komunikat o braku dbałości.

Który portal społecznościowy wybrać?

Jak już wyżej wspomnieliśmy, możliwości jest bardzo dużo, dlatego poniżej przedstawimy najpopularniejsze z nich:

Facebook — Każdy o nim słyszał, szczególnie w Polsce, gdzie jest niezwykle popularny. Dzięki bogatym możliwościom, doskonale nadaje się do promocji filmów, zdjęć oraz bardziej rozbudowanych postów. Posiada bogate możliwości tworzenia strony firmowej, która zbierała by kontakty i polubienia, a następnie kierowała do naszej witryny. Jego wadą jest niestety to, że jest narzędziem ‘po trochu do wszystkiego’.

Linkedin — Portal dla profesjonalistów, który doskonale nadaje się, aby nawiązywać nowe relacje, zwłaszcza biznesowe. Ułatwia wzajemne kontakty między firmami, a także rekrutację nowych pracowników. Dla użytkowników, którzy mieli do czynienia ze starym Google+ będzie spełniał dokładnie takie same funkcje.

Youtube — Platforma do zamieszczania klipów wideo. Doskonale nadaje się dla firm produkcyjnych, które często mają możliwość kręcenia filmów o nowościach. Jako kanał social media zdecydowanie potrafi wywrzeć wrażenia, jednak jest bardzo angażujący, wymaga kamery oraz osoby, która byłaby w stanie obrobić film.

Instagram — Dla firm, które posiadają bardzo dużo zdjeć, np. fotograficznych lub graficznych,  tudzież handlujących produktami w promocjach. Posty na instagramie to przede wszystkim zdjęcia i grafiki, dlatego kanał ten preferowany jest dla firm, które mają dostęp do bardzo dużej ilości materiałów graficznych, którymi mogą się pochwalić.

Twitter — Mniej popularny w Polsce, jednak coraz sławniejszy twitter doskonale nadaje się dla każdego, kto chciałby co jakiś czas zamieścić drobny skrawek informacji. Zaletą Twittera jest to, że nie jest bardzo angażujący, gdyż bardzo często wystarczy zamieszczenie jednego zdania, które zwróci uwagę odbiorców. Idealny dla firm, które lubią ‘uchylić rąbka tajemnicy’ co jakiś czas, bez zamieszczania rozbudowanych postów, wymyślnych grafik czy trudnych do wykonania filmów.