Każdego roku Google wprowadza wiele zmian, które z pewnością mają przyczynić się do polepszenia jego funkcjonalności. Z roku na rok ulepsza dotychczasowe funkcjonalności oraz systematycznie wprowadza nowe skuteczne rozwiązania. W marcu tego roku z pewnością zmiany poruszyły świat #SEO. Google po raz kolejny przypomniało nam, że budowanie linków prowadzących do witryny powinno być w sposób naturalny – najlepsze wyniki uzyskuje się dopiero po połączeniu on-site i off-site. Ponadto pamiętać należy o tym, iż strony z unikatowymi i wartościowymi tekstami z pewnością naturalnie zyskują na pozycjonowaniu. Mimo, że nie jest czynnikiem rankingowym dobrze zoptymalizowany meta description (ustawiony w kodzie strony krótki, treściwy opis zawierający słowa kluczowe) może także okazać się pomocny w poprawie pozycji w wyszukiwarce. Potwierdzona została także informacja, iż brak Certyfikatu SSL negatywnie wpływa na SEO oraz kampanie reklamowe Google (np. Google AdWords). Strony niezabezpieczone Certyfikatem SSL /brak protokołu https/ będą się gorzej pozycjonowały. W przypadku braku Certyfikatu SSL wkrótce na przeglądarkach chrome przed załadowaniem się strony www będzie wyświetlać się komunikat ,,Twoje połączenie z tą witryną nie jest bezpieczne”

Google również od dłuższego już czasu uwzględnia szybkość ładowania strony jako jeden z istotnych czynników decydujących o jej wynikach w wyszukiwarkach. W tym roku algorytm ten zostanie rozszerzony także o smartfony, pojawi się tzw. ,,Speed Update”.  Strony, które ładują się zbyt wolno będą spychane na niższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Jednocześnie Google nie zdradza do tej pory żadnych konkretnych wartości, wg których będzie oceniał czas ładowania. Na chwilę obecną nie wiemy, co konkretnie dla Google oznacza zwrot „zbyt wolno”.

W najbliższym czasie ulegnie zmiana nazwy Google AdWords na Google Ads. Połączony zostanie także DoubleClick for Publishers i DoubleClick AdExchange w nową, kompletną platformę reklamy o nazwie Google Ad Manager.

Google w poszukiwaniu nowych rozwiązań wprowadzi także nową platformę Google Maps, która wpłynie na działania wszystkich map. Zmiana ta dotyczy bezpośrednio użytkowników, w szczególności firm. Usługi Google Maps dla uproszczenia podzielone zostaną na trzy części: mapy, trasy, miejsca. Istotne są zmiany w zasadach korzystania z API Google Maps. Jeden wspólny plan rozliczania w Google Maps dla firm, zależny od zakresu wykorzystania funkcjonalności API. Firmy, które do tej pory korzystały z usług Google Maps Premium – płatnych, będą rozliczać się wg nowych zasad. Specjalne konto z podpiętą kartą kredytową trzeba będzie założyć nawet w przypadku kiedy działania danej firmy wciąż mieszczą się w darmowym zakresie użytkowania. Korzystanie z map Google będzie możliwe po założeniu konta rozliczeniowego Google Cloud Platform oraz ważny klucz API. Wszystkie firmy w każdym miesiącu otrzymają usługi warte 200$ w gratisie – po przekroczeniu limitu wyświetleń w danym miesiącu za usługi trzeba będzie zapłacić. Pamiętać należy, że istnieje możliwość ustawienia budżetu tak, iż nie przekroczy on 200$. Korzystanie z Google Maps w tym przypadku pozostanie darmowe pamiętać jednak trzeba o tym, iż jeśli limit darmowych wyświetleń zostanie osiągnięty mapa przestanie się wyświetlać. Pamiętać należy, iż przestanie być wspierane wykorzystanie Google Maps API bez zarejestrowanego klucza. W trybie nawigacji mapy Google mają być bardziej precyzyjne. Ponadto w wizytówce firmy użytkownicy w narzędziu ,,Wpisy” zyskali nowe funkcjonalności umożliwiające dodawanie ofert oraz prezentowanie produktów.

Podsumowując w 2018 roku z pewnością możemy zaobserwować dalszy rozwój technologii Google. Z myślą o użytkownikach Google wciąż dąży do coraz to nowszych rozwiązań. W rezultacie tym musimy dążyć do tego, aby spełniać wszystkie wymogi i wytyczne Google. W nadchodzących miesiącach z pewnością każdy właściciel strony www powinien dążyć do tego, aby jegostrona była jak najlepiej oceniana przez Google. Warto zatem zadbać o odpowiednie zabezpieczenie strony protokołem https czyli zainstalować Certyfikat SSL oraz popracować nad szybkością ładowania się strony. Niezbędne z pewnością będzie także przyjrzenie się treścią umieszczonym na stronie www – warto, aby były unikatowe ;) Należy pamiętać także o założeniu wizytówki Google Maps oraz prawidłowym jej uzupełnieniu.