fb wpis

Nie wiesz jeszcze, czym jest Call To Action? Czytaj dalej! Tworząc witryny, newslettery oraz sklepy internetowe, nie raz spotykaliśmy się z pytaniem o to, jak odnieść sukces. Metod skutecznego e-marketingu w sieci jest zdecydowanie niezwykle wiele, dlatego my przybliżymy jedną z nich.

Z języka angielskiego, “Call To Action” przetłumaczyć możemy najprościej jako “Wezwanie do działania”. Zapewne zdarzyło Ci się surfować po sieci w poszukiwaniu interesujących Cię informacji i produktów. Zdecydowanie udało Ci się również niejednokrotnie natrafić na linki lub przyciski, o krótkich komunikatach, skierowanych w Twoją stronę.

Komunikaty takie jak “Czytaj więcej”, “Zobacz teraz”, “Pobierz” lub “Zamów” sformułowane są tak, aby w konkretny, zwięzły i stanowczy sposób zachęcić Cię do podjęcia akcji i określane są mianem Call to Action, w skrócie CTA.

Jak i dlaczego CTA działa?

Od dawna wiadomo, że krótkie, zwięzłe rozkazy zachęcają ludzi do działania i ułatwiają podjęcie decyzji. Licząc od lat najmłodszych, jesteśmy uczeni przez rodziców i osoby starsze, aby podążać za skróconymi komunikatami.

Zapewne zdarzyło Ci się słyszeć w dzieciństwie “Zjedz obiad”, “Posprzątaj pokój” lub “Idź do domu”. Krótkie komunikaty towarzyszą nam od początku życia i nie sposób jest nie wychować się w ich otoczeniu.To przyzwyczajenie podąża za nami całe życie i wykorzystywane jest przy skutecznym e-marketingu.

Jak więc widzisz, metoda stosowania Call To Action w witrynie internetowej lub e-sklepie, uwarunkowane jest psychologicznie. Warto jest wykorzystać ją m.in. w celach:

  • zachęcenia potencjalnego Klienta do kupienia towaru;
  • zachęcenia odbiorcy do przeczytania całości artykułu;
  • pozyskania listy mailingowej;
  • skierowania użytkownika serwisu w konkretne miejsce w witrynie.

Zamówienie z obowiązkiem zapłaty

Ważne jest, aby komunikat CTA był jak najbardziej widoczny, zrozumiały i zachęcający. Niestety dla prowadzących sprzedaż w internecie sytuacja została nieco utrudniona, gdyż została wprowadzona zmiana do polskiego prawa wskutek implementacji unijnej dyrektywy 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów.

Przepisy art. 17 ust. 3 nowej ustawy o prawach konsumenta jasno i czytelnie określają wymagania dotyczące słownego oznaczenia przycisku finalizacji zakupu w sklepie internetowym. Według tej ustawy komunikat musi jasno informować konsumenta o tym, że kliknięcie przycisku wiążąco finalizuje dane zamówienie i pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Wedle przepisu:

“Jeżeli do złożenia zamówienia używa się przycisku lub podobnej funkcji, muszą być one oznaczone w łatwo czytelny sposób słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innego równoważnego jednoznacznego sformułowania.

Nie da się ukryć, że sugerowany w ustawie komunikat “Zamawiam z obowiązkiem zapłaty” nie brzmi przyjaźnie i może zniechęcić do finalizacji zakupu, a wręcz odstraszyć Klienta. Na szczęście możesz go zastąpić!

Jak zrobić skuteczne Call To Action

A teraz przyszła pora na drobny samouczek, jak też stworzyć udane Call To Action. Pod uwagę musisz wziąć parę elementów:

  • Widoczność — Przede wszystkim należy zadbać o to, aby przycisk, link lub klikalny obraz były najlepiej widocznym elementem witryny. Jeżeli zdarzyło Ci się zastanawiać, dlaczego przyciski lub linki są zazwyczaj wyróżnionego, jaskrawego koloru, to jest to odpowiedź na to pytanie.
  • Treść — Prosta forma, która podejmie decyzję za użytkownika i skieruje go do działania, jest kluczem do sukcesu każdego serwisu.
  • Pierwsza forma liczby pojedynczej — Według prowadzonych statystyk, o wiele więcej osób kliknie w przycisk z napisem “Wchodzę” niż “Wejdź”. Oczywiście jest to tylko dobra i zalecana praktyka, którą nie należy kierować się na każdym kroku.
  • Informacja — Warto, aby CTA informował użytkownika, gdzie zostanie przekierowany, np. “Czytaj więcej” informuje, że zostaniemy odesłani do dalszej części artykułu.

Na zakończenie artykułu, przygotowaliśmy dla was krótką listę, która pozwoli ominąć stwierdzenie “Zamawiam z obowiązkiem zapłaty”. Możecie zastosować:

  • Zapłata za zamówienie
  • Zamawiam i płacę
  • Kupuję i płacę
  • Potwierdź zakup
  • Zapłać teraz
  • Kup teraz