Storytelling towarzyszył ludzkości od zarania dziejów, przybierając różne formy, zmieniające się wraz ze społeczeństwem. Od przekazywanych ustnie podań, poprzez historie mające edukować, tłumaczyć i zaciekawiać, aż po dziś dzień – kiedy to internet stał się ważną częścią codzienności, a sam storytelling okazał się być doskonałym sposobem na zaprezentowanie produktu, czy usługi na stronie internetowej.

Webdesignerzy na nowo odkryli ogromny, niepodważalny potencjał opowiadania historii, co bez wątpienia jest formą o wiele łatwiejszą w odbiorze, znacznie mocniej zapadającą w pamięć i zwyczajnie ciekawszą.

Storytelling ma zaciekawić, zaintrygować, skupić uwagę odwiedzającego stronę i zachęcić go do dalszego przewijania. Większość stron wykorzystujących ten trend bazuje na scrollowaniu, najczęściej z góry na dół (co jest nierozerwalnie powiązane z rozwojem urządzeń mobilnych, o czym pisaliśmy w artykule „Trendy w projektowaniu stron www na rok 2017”), rzadziej w bok. Następujące po sobie zestawienie obrazów i treści układa się w spójną całość, krok po kroku prowadząc odbiorcę do wniosków znajdujących się na samym końcu – w przypadku stron promujących dany produkt, do odpowiedzi na niewypowiedziane, subtelnie zasugerowane wcześniej pytanie – czego tak naprawdę potrzebuję?

Poprzez interesującą historię odbiorca może utożsamić się z jej bohaterem, stworzyć swego rodzaju więź emocjonalną, poczuć dreszczyk emocji i w efekcie zapragnąć głównego obiektu, wokół którego kręci się cała opowieść, a który poznaje zwykle na samym finiszu. Odpowiednie budowanie napięcia oraz dawkowanie informacji ma zachęcić do dalszej wędrówki po witrynie, do badania jej zawartości i odkrywania kolejnych podstron.

Storytelling w projektowaniu stron www daje wielkie możliwości, warto jednak pamiętać, że nie wszędzie się sprawdzi. Przerost formy nad treścią wszakże nie jest wskazany i lepiej pokazać mniej, niż wyjść daleko poza granice i zarzucić potencjalnego Klienta długą opowieścią, zamiast podać krótkie, treściwe informacje, których szuka. Sprawdzi się głównie dla niedużych stron promujących określony produkt, czy usługę.
Witryna tego typu nie byłaby też odpowiednia, jeżeli mamy do przekazania wiele tekstu, bowiem idea storytellingu opiera się w głównej mierze na obrazach. Warto także zaznaczyć, że w przypadku mniejszych stron, o niezmiennej zawartości, ubrana w obrazy witryna po którejś wizycie mogłaby stać się nudna, a wręcz męcząca.

A Wy? Jak oceniacie storytelling w projektowaniu stron www?