Mamy rok 2017, większość znanych nam stron jest już responsywnych – to nie tylko ciekawy dodatek do witryny, ale wręcz konieczność. Jednak niedługo może to być niewystarczające…

O age responsive design wspominaliśmy w artykule Trendy w projektowaniu stron www na rok 2017. Jest to wygląd witryny dostosowujący się do wieku użytkownika odwiedzającego serwis, dopasowujący do jego potrzeb nie tylko rozmiar czcionek i treści, ale także kolorystykę, a nawet pewne funkcjonalności. Age responsive skupia się przede wszystkim na odbiorcy, mając za zadanie ułatwić korzystanie z internetu wszystkim jego użytkownikom, niezależnie od ich wieku.

Czym się różni od zwykłej responsywności?

Responsywność skaluje witrynę, wpasowując ją w rozdzielczość ekranu, na którym jest wyświetlana. Zmienia się układ, niejednokrotnie również prezentowane treści. Strona wygląda, jakby była skrojona specjalnie na miarę danego wyświetlacza – smartfona, tabletu, lub innego urządzenia mobilnego.

Age responsive natomiast na pierwszym miejscu stawia odbiorców stron i to pod nich się “skaluje”. Trend ten zyskuje coraz większy rozgłos. Czy na stałe zagości wśród wymogów nowoczesnych portali www? Myślimy, że tak, choć na tę chwilę dopiero nieśmiało wygląda zza rogu i nie wiadomo, czy równie mocnym echem  co responsywność odbije się w branży IT. Podsumowując, age responsive design pozwala między innymi na:

  • Zmianę rozmiaru czcionek oraz kerningu (inne dla dzieci i dorosłych).
  • Różne opcje kolorystyczne dla poszczególnych grup wiekowych (np. żywe kolory dla dzieci, stonowane barwy dla starszych użytkowników).
  • Rozmaite typy menu (zmieniające się w zależności od biegłości w obsłudze internetu).
  • Prezentowanie wideo, albo objaśnień tekstowych (adekwatnie do wieku odbiorcy).