Masz stronę www? Prowadzisz bloga? Sprzedajesz przez sklep internetowy? Na pewno więc obiło Ci się o uszy hasło Google Analytics. Jeśli nie wiesz czy będzie dla Ciebie przydatny i jakie korzyści Ci przyniesie – przeczytaj nasz artykuł.
Analytics to jedno z narzędzi analityki internetowej proponowane przez Google. Jak sama nazwa wskazuje umożliwia analizowanie strony internetowej – przy jego pomocy sprawdzisz jak duży jest ruch na Twojej stronie, jakie są jego źródła, a także zdobędziesz informacje na temat zachowań użytkowników – w pierwszej kolejności interesować Cię będzie właśnie liczba użytkowników strony, a także to ile ma ona odsłon. Pewną ilość tych informacji możesz śledzić na bieżąco, jednak większość danych Google Analytics udostępnia po 24h. Co ciekawe, to sprytne narzędzie przechowuje dane z przeszłości strony, co umożliwia analizę zmian – możesz kontrolować działania na stronie, wyciągać wnioski i osiągać zamierzone cele.
Dane Analytics podaje w czterech podstawowych kategoriach: odbiorcy, zachowanie, pozyskiwanie ruchu, a także konwersje. Pierwsza kategoria dostarczy Ci informacji na temat lokalizacji, wieku czy zainteresowań użytkownika. Ponadto dowiesz się z jakiej przeglądarki i urządzenia odwiedzana była Twoja strona. Jak to wykorzystać? Na przykład w kampaniach marketingowych. W sposób bardziej precyzyjny określisz grupę docelową swoich odbiorców, zainwestujesz w taką komunikację i podejmiesz takie działania, które wyjdą naprzeciw jej wymaganiom oraz potrzebom. W ten sposób będziesz bardziej skuteczny, a wiedząc co jest dla Twoich odbiorców atrakcyjne – zaoszczędzisz, a nawet zarobisz.
Zachowanie internauty na stronie, powie Ci natomiast prawdę na temat jej funkcjonalności. Dowiesz się gdzie użytkownik rozpoczyna odwiedziny, gdzie pozostaje najdłużej, czy po wyświetleniu opuszcza stronę bez interakcji, gdzie napotyka przeszkody. Może się przykładowo okazać, że w Twoim sklepie internetowym dokonanie i sfinalizowanie zakupu jest trudne i czasochłonne, co powoduje że użytkownik opuszcza witrynę. Mając wiedzę, co przeszkadza odbiorcy, możesz to wyeliminować i wprowadzić takie rozwiązania, które będą dla niego wygodne i ciekawe.
Odwiedzić witrynę odbiorca może z kilku różnych źródeł – wpisując bezpośrednio w przeglądarkę pełny adres strony, kliknąć w link zawarty w mailu, umieszczony na innej stronie bądź zapisany na komputerze. Ponadto witryna może zostać znaleziona przez wyszukiwarkę, kliknięta z mapy lub wyszukiwarki obrazów, jak również może nastąpić przekierowanie z innej strony lub portalu społecznościowego. Analiza źródeł ruchu, tak jak i dwie poprzednie kategorie pozwoli Ci ocenić dotychczasowe kampanie marketingowe i zaplanować kolejne, skuteczniejsze, bo będziesz wiedzieć na jakie działania nie marnować pieniędzy, a jakie warto kontynuować.
Kolejną kategorią jest konwersja, która podpowiada czy odbiorca podejmuje na stronie takie działania jakich od niego oczekujemy – czy zapisuje się na newsletter, czy kupuje produkt. Analytics pokazuje liczbę konwersji w danym czasie oraz jej współczynnik, czyli informuje jaki procent odbiorców podjął oczekiwane od niego działanie.
Ile kosztuje Google Analytics? W swoim podstawowym wymiarze jest bezpłatny. Jedyne co trzeba zainwestować to czas na naukę narzędzia i poznanie możliwości, jakie oferuje. Z możliwościami idą korzyści: skuteczne działania marketingowe, kontrola nad prowadzonym biznesem, dobrze opracowany, a więc tańszy budżet marketingowy i ograniczenie wydatków na badania marketingowe. Ponadto więcej czasu. Wszystkie te elementy razem, poparte właściwą interpretacją danych i właściwymi decyzjami, a przede wszystkim właściwymi działaniami, to kryteria sukcesu w internecie, przekładającego się bezpośrednio na oszczędności i zysk.