Strona internetowa nie może istnieć bez domeny (czyli potocznie mówiąc nazwy), jak i hostingu (czyli miejscu, w którym są przechowywane dane).
Hosting jest to wydzielone miejsce dysku twardego, które jest stale podłączone do internetu. Na wydzielonym dla Nas miejscu możemy przechowywać wszelakiego rodzaju dane tj. pliki multimedialne, dokumenty, konta e-mail, strony www itp.
Na polskim rynku jest wiele firm hostingowych. Wybór hostingu jest ważny. Na rynku istnieje sporo firm hostingowych, które wynajmują miejsce na swoich serwerach ludziom posiadającym potrzebę założenia własnej strony internetowej.

Możemy znaleźć płatne, jak i darmowe hostingi. Osobiście odradzamy Klientom korzystanie z darmowej opcji hostingu ponieważ:

  • często wiąże się to z dużą ilością nachalnych reklam;
  • wielokrotnymi awariami;
  • powolnym działaniem strony;
  • mocno ograniczonym transferem danych;
  • brakiem obsługi konkretnych technologii.

W sytuacji kiedy wykupiony przez nas hosting nie będzie działał prawidłowo – nasza strona www nie będzie dostępna w internecie. Czym warto się kierować przy zakupie hostingu? Na pewno trzeba zwrócić uwagę na podane przez hostingodawcę parametry serwera i kilka inny kwestii :

  • uptima– czas bezawaryjnego działania serwera wyrażony w procentach. Określany może być także jako gwarantowana dostępność usługi;
  •  bezpieczeństwo – firma hostingowa powinna odpowiednio zapewnić bezpieczeństwo serwów i powierzanych danych ( w tym także ochronę danych osobowych klientów, jak i ich kont);
  •  backup – firma hostingowa powinna posiadać w swojej ofercie backupy – wykonywanie kopii bezpieczeństwa danych umieszczanych na serwerach;
  • limity – warto dowiedzieć się jakie są limity przestrzeni dyskowej i transferu, a także co zrobić w przypadku ich przekroczenia;
  • stan techniczny i szybkość łącza – ważne jest aby stan techniczny dysków był dobry. Istotne jest również aby połączenie z internetem jakie posiada firma hostingowa było szybki i dobrej jakości. Dzięki temu Twoja strona internetowa będzie wyświetlać się szybko i prawidłowo;
  • pomoc techniczna – bardzo ważna i istotna sprawa. Po pierwsze często zdarza się tak, iż konsultant telefoniczny odbierający Nasz telefon nie potrafi Nam w żaden sposób pomóc. Po drugie Nasza sprawa nie jest załatwiana ,,od ręki”, czasem na odpowiedź trzeba czekać nawet …. kilka dni.

W przypadku większych hostingodawców największym problemem jest brak indywidualnego podejścia do każdego klienta. Często wprowadzane są przez niego ograniczenia dotyczące pojemności dyskowej, transferu, ilości domen, kont e-mail itp. Dlatego warto rozważyć możliwość współpracy z mniejszym hostingodawcą, który jest znacznie bliżej klienta. Pozwolę sobie przytoczyć kilka argumentów, które stoją po jego stronie.
Mianowicie współpraca z mniejszym hostingodawcą to:

  • brak ukrytych kosztów /często większe firmy doliczają dodatkowe kwoty np. za pomoc/;
  • niezmienna cena przez cały okres trwania umowy/często dostawcy hostingu kuszą Nas o wiele niższą ceną w pierwszym roku, by później zwiększyć cenę nawet kilkukrotnie/
  • szybka i kompetentna pomoc techniczna /nie rozmawiamy z konsultantem lecz z fachowcem/;
  • przesyłanie plików na serwer za pomocą plików FTP – często większe firmy hostingowe mają spore ograniczenia FTP np. rozmiar przesyłanych danych;
  • informacje na temat przechowywania danych jest jawna /czasem większe firmy nie informują klientów o miejscu przechowywania danych.

Wybór hostingu i jego odpowiednia konfiguracja jest niezwykle odpowiedzialnym zadaniem dlatego przed podjęciem decyzji warto przeanalizować otrzymaną ofertę.